Smartphonebeleid op school
“Hoe mooi zou het niet zijn als onderwijs zo is vormgegeven dat het goed aansluit bij de werking van het brein bij leren, vooral in het kader van aandacht?”
“ Hoe mooi zou het niet zijn als leerlingen scherm-vrij kunnen zijn? Dat ze bewuste keuzes en zich bewust zijn van effecten van gebruik van ’de aandachtsmagneten’ op leren en aandachtsprocessen in hun brein?
We zijn overrompeld door de snelheid waarmee smartphones met social media gemeengoed zijn geworden. Smartphones worden massaal gebruikt en spelen een steeds belangrijkere rol bij didactiek op school zelf. En niet voor niets, het brengt heel veel, maar heeft tegelijkertijd ook valkuilen. Altijd online kunnen zijn is een zegen, altijd online zijn is een ramp omdat het de leerprestaties van jongeren onder druk zet.
Tijdens deze inspiratielezing krijgen deelnemers inzicht in de wijze waarop de drie breinnetwerken (het denkbrein, archiverend brein en reflexbrein) uit balans raken door frequent socialmedia-gebruik. Ze leren over het belang van het als school kiezen voor metacognitie; je leerlingen versterken met breinkennis. Daarnaast geeft deze lezing inspiratie voor het creëren van een letterlijk rustige leeromgeving en school zodat leerlingen zich kunnen focussen. Tot slot zoomen we in op het belang van breinvriendelijk voorbeeldgedrag en het formuleren van een helder beleid over het gebruik van smartphones op school.
Inschrijven
Inschrijven
Vul onderstaand formulier in om je in te schrijven.