NIEUWS | 06-12-2018
• Individueel coachen met de 6 breinprincipes: het werkt! •
De 6 Breinprincipes van het BCL Instituut staan vooral bekend als accelerator voor (groeps)leertrajecten. Maar wist je dat je ze ook prima kunt toepassen in individuele coachingstrajecten? Dat ervoer ook Tommy Knigge van Thaeles. In oktober volgde hij de eendaagse training ‘6 Breinprincipes essentials: maak je trainingen of lessen leuker en effectiever’. Inmiddels heeft hij de 6 Breinprincipes tijdens verschillende individuele coachings- en begeleidingstrajecten ingezet. Wat zijn zijn ervaringen? Tijdens een kop koffie praatte hij ons bij.
Hoe was training voor jou?
“De 6 Breinprincipes waren niet geheel nieuw voor mij maar het was goed om mijn kennis weer even op te frissen. Maar de training diende ook als verdiepingsslag doordat ik echt geleerd heb hoe ik ze toe kan passen in de coaching. Ik heb per breinprincipe voor mezelf een aantal speerpunten geformuleerd waar directe winst te behalen is in coachingstrajecten.”
Kun je die met ons delen of zijn ze ’t geheim van de chef?
“Nou…. Vooruit!
- Focus: Ik laat de coachee zijn of haar doelen helder formuleren en concreet maken. Door de eindopbrengst beter te definiëren – en deze ook visueel te maken - help je de coachee om de weg ernaartoe (makkelijker) te kunnen bewandelen.
- Herhaling: Ik merk dat ik dit meer aan het toepassen ben als het gaat om het begeleiden van de mindset en vastzittende overtuigingen bij coachees. Als mensen erg geneigd zijn een negatieve bril op te zetten, herhaal ik met regelmaat: wat ging er wel al goed in deze situatie. (Totdat ze natuurlijk in staat zijn zichzelf deze vraag te stellen).
- Zintuiglijk rijk: Het meest onontgonnen gebied in mijn coaching. Wat ik veel wil gaan doen, is letterlijk bewegen met kandidaten door ook gebruik te maken van wandelcoaching. Ik kan daarbij (spiegelneuronen) afkijken bij een collega die dit al vaker doet en wat prachtige resultaten oplevert.”
Je bent nu 2 maanden verder. Wat doe je nu in de praktijk bewuster, anders en welk effect heeft dit op je trajecten?
“Neem het breinprincipe emotie… Ik ben veel scheutiger geworden met het geven van complimentjes op resultaten maar vooral ook op het proces, ofwel de stappen die iemand heeft durven te zetten. Wat ik zo leuk vind, is dat ik dan vaak een stiekem glimlachje bij de ander zie. Je ziet de dopamine als het ware stromen. En wat ik ook veel bewuster doe, is aanhaken op iemands voorkennis (voortbouwen).”
Heb je een voorbeeld? Vertel!
“Ik begeleid veel kandidaten naar nieuw werk. Laatst vroeg ik een van die kandidaten naar haar associaties met het woord ‘solliciteren’? De kandidaat antwoordde: ‘Dat ik moet schooien om een baan.’ Simpelweg door die vraag te stellen naar haar voorkennis, ontdekte ik hoezeer het thema solliciteren voor haar een negatieve lading had.
We hebben toen een nieuwe visie verkend: solliciteren is een gelijkwaardig proces, waarbij zowel een organisatie als jij zoeken naar de juiste match. Als we dit niet hadden gedaan, had ze waarschijnlijk kunnen solliciteren tot Sint Juttemis. In plaats daarvan gaat de kandidaat nu vanuit een veel gelijkwaardiger positie het gesprek in en realiseert ze zich dat ze ook zelf eisen mag stellen aan een nieuwe baan of werkomgeving.”
Zie je nog verbeterpunten voor jezelf?
“Wat ik nog meer kan doen, is de nieuwsgierigheid prikkelen. Soms helpt ’t al door simpelweg te vragen: ‘waar ben je nieuwsgierig naar?’”
Wat is je het meest bijgebleven van de trainingsdag?
“Het belang van metacognitie: door mensen bewust te maken van de plasticiteit van hun brein, kun je meer leerrendement behalen. Het bespreken van die oprekbaarheid in coaching is dus een mooi startpunt.
Wat me ook echt is bijgebleven, is het leren spelen met de breinprincipes. Laatst sprak ik een kandidaat die ervan droomt om tuin- en landschapsarchitect te worden. Om haar focus te prikkelen, heb ik haar haar eindresultaat laten visualiseren. Ze gaf daarna meteen aan een beter beeld te hebben van haar doel en minder te blijven hangen in beren op de weg. Ze liet me begin deze week weten dat ze de opleiding gaat volgen. Ik zeg niet dat het alleen aan het visualiseren lag, maar het heeft er wel toe bijgedragen. Mooi dat het toepassen van de breiprincipes door mij als coach dit soort effecten kan hebben!”
Download het gratis e-Book
Wil je meer weten over de 6 Breinprincipes? Download dan het gratis e-Book 'De werking van de hersenen en de invloed op leren en ontwikkelen'. Hierin vind je een uitgebreide toelichting over de 6 Breinprincipes inclusief meer dan 40 handige tips & tricks.
Regelmatig een lekkere breinsnack in je mailbox? Meld je aan voor onze periodieke nieuwsbrief BreinBites.
• Meer blogs, nieuws & inspiratie •
[NIEUWS]
Digitalisering in het onderwijs: een Trojaans paard in de klas?
Digitalisering in het onderwijs en de gevolgen daarvan komen steeds vaker in het nieuws. Leerlingen zitten op school steeds meer achter een device zonder bewijs dat het goed is voor de kwaliteit van het onderwijs. In de publicatie ‘Digitalisering in het onderwijs: een Trojaans paard in de klas?’ waaraan Gertie Verreck meewerkte, alle ins en outs over dit thema.
[BLOG]
Even netflixen? Of toch liever een wandeling maken?
Dit zijn de guilty-brokkelbrein-pleasures van de BCL-associés (en dit doen ze om weer in focus te komen).